Mobil - Spørgsmål og svar

Brug af data

Om forbrugsafregnet data, abonnementer med inkluderet data og datapakker

Du kan bruge forbrugsafregnet data på to måder hos Fullrate:

  • Efter du har brugt al inkluderet data i dit mobilabonnement eller den datapakke, du har tilkøbt
  • Hvis du har købt et forbrugsafregnet mobilabonnement, som fx Basis, bliver du blot afregnet pr. MB data, du bruger. Priser er 50 øre/MB

Når du med forbrugsafregnet data har nået et dataforbrug på 300 kr., lukker vi for din dataforbindelse resten af måneden. Ønsker du alligevel at bruge mere data resten af måneden, kan du nemt få adgang til dette ved at sende en SMS til 1919 med teksten "FORTSÆT DATA". Herefter kan du forbruge yderligere 300 kr., inden vi igen spærrer din dataforbindelse resten af måneden.

Du kan vælge at tilkøbe en datapakke, som fornyes automatisk hver måned, eller du kan skifte dit nuværende abonnement til et abonnement med mere inkluderet data.

Muligheden for forbrugsafregnet data er som udgangspunkt slået til, men du har mulighed for at slå det fra via MIT FULLRATE. Det vil betyde, at du ikke har mulighed for at bruge data, hvis du har et forbrugsafregnet abonnement eller har brugt al inkluderet data i dit abonnement eller en tilkøbt datapakke.

x

 

x

Hvordan vælger jeg forbrugsafregnet data fra?

Du kan vælge forbrugsafregnet data fra på MIT FULLRATE under "Opsætning".

Fravælger du forbrugsafregnet data, kan du ikke bruge mobildata, hvis du har et forbrugsafregnet abonnement eller har opbrugt al inkluderet data i dit mobilabonnement eller tilkøbte datapakke.
 

x

Hvad sker der, når jeg har opbrugt indholdet af min datapakke?

Vi giver dig besked, når du har brugt 80% af den inkluderede data i dit abonnement eller tilkøbte datapakke, samt når al inkluderet data er opbrugt.

Når du har opbrugt al inkluderet data i dit abonnement eller tilkøbte datapakke, overgår du automatisk til at blive faktureret pr. MB data du bruger, medmindre du har slået funktionen "forbrugstakseret data" fra via MIT FULLRATE. Prisen for forbrugstakseret data er 50 øre/MB.
 

x

Er der nogen sikkerhed for, at jeg undgår høje regninger for brug af data?

Ja, når du når et forbrug på 300 kr. (inkl. moms) af forbrugsafregnet data, lukker vi midlertidigt for muligheden for at anvende data resten af måneden.

Du vil inden da modtage en meddelelse, og du vil få mulighed for at få åbnet dataforbindelsen igen. Du skal blot sende en SMS til 1919 med teksten "FORTSÆT DATA", hvorefter du kan forbruge for yderligere 300 kr. data, hvor vi igen vil spærre dataforbindelsen midlertidigt.

Du kan til enhver tid vælge at tilkøbe en datapakke eller skifte dit abonnement til et abonnement med mere inkluderet data. Det kan du gøre på MIT FULLRATE.
 

x

Pris når taletid er opbrugt

Hvad koster det at ringe, hvis jeg har opbrugt min taletid i en måned?

Hvis du taler mere end de timer, der er inkluderet i dit mobilabonnement, vil du betale pr. påbegyndt minut efter gældende prisliste.
 

x

Generelt om Fullrate Mobil

Hvordan kan jeg se, hvor meget taletid/data jeg har brugt?

MIT FULLRATE kan du altid få et overblik over dit aktuelle forbrug, og hvor mange minutters tale/MB data du har til rådighed resten af måneden.

Alternativt kan du sende en SMS til 1919 med teksten "FORBRUG", og du vil modtage en SMS, hvor din aktuelle saldo på hhv. tale og data vil fremgå.
 

x

Hvad er Fullrate til Fullrate?

Med Fullrate til Fullrate ringer du frit til andre Fullrate mobilkunder. Dette er en ekstra service, som Fullrate tilbyder sine mobilkunder. Læs mere om Fullrate til Fullrate her.
 

x

Kan jeg få overført mobilnummeret fra mit eksisterende mobilselskab?

Ja, hvis du ønsker at overføre dit eksisterende mobilnummer, skal du blot vælge dette, når du bestiller Fullrate Mobil.
 

x

Hvordan fungerer min mobilsvarer?

Din mobilsvarer er automatisk tilknyttet dit Fullrate Mobil abonnement.

Hvis du bruger Fullrate App, er nummeret til din mobilsvarer 23 50 03 00.

Hvis du ikke bruger Fullrate App, har mobilsvareren nummer 51 10 01 28. Opkald til mobilsvareren trækkes fra din inkluderede taletid eller afregnes til alm. minuttakst, hvis du har opbrugt din taletid. Opkald til din mobilsvarer fra mobilen er ikke inkluderet i Fri Fullrate til Fullrate.
 

x

Kan jeg bruge Fullrate Mobil i udlandet?

Hvis du har et Basis- eller EU-abonnement, kan du bruge dit abonnement i udlandet. Husk, at der gælder andre priser, når du bruger dit abonnement uden for EU. Se de aktuelle udlandspriser her.

Som udgangspunkt er både tale- og dataroaming aktiveret i udlandet. Du kan dog vælge at deaktivere dette via MIT FULLRATE, hvis du ikke ønsker at være online via din mobil i udlandet.
 

x

Hvor meget data bruger min mobiltelefon?

Dataforbruget på mobilen varierer meget og kan komme mange steder fra. Hjemmesider kræver data, download af apps kræver data, og mange apps kræver data for i det hele taget at kunne fungere.

Herunder finder du lister med dataforbrug. Listerne tager udgangspunkt i, hvad der er de mest populære apps og hjemmesider i Danmark.

Vær opmærksom på, at tallene kun er vejledende. Video og lyd kan typisk indstilles i kvalitet, hvor højere kvalitet betyder mere anvendt data.
 

Populære downloads Dataforbrug
Facebook 7 MB
Instagram 13 MB
Wordfeud 734 kB
Angry Birds 17 MB
Rejseplanen 682 kB
Populære mobilsites Dataforbrug
m.sporten.dk 150 kB
m.bt.dk 180 kB
m.tv2.dk 900 kB
m.dba.dk 80 kB
m.krak.dk 22 kB
app-opdateringer Dataforbrug
Facebook: Opdatering af profil 50-200 kB
Twitter: Opdatering 70 kB
Google Maps: Søgning 150-200 kB
Rejseplanen: Søgning 2-7 kB
Gmail: 100 mails sendt og modtaget 2,5 MB
streaming Dataforbrug
Spotify: 1 minuts musik 1 MB
Youtube: 1 minuts video 2,3 MB
TV 2 Play: 1 times video 600 MB
Skype: 1 minuts alm. opkald 0,2 MB
Skype: 1 minuts videoopkald 0,9 MB
x


Hvilke oplysninger om mit mobilnummer bliver offentligt tilgængelige?

Du bestemmer selv, hvordan du ønsker at blive vist, når du bestiller Fullrate Mobil. Du har følgende valg:

  • Normalt: Dit navn, mobilnummer og adresse vil være oplyst
  • Udeladt mobilnummer: Dit navn og adresse vil være oplyst
  • Udeladt adresse: Dit navn og mobilnummer vil være oplyst
  • Hemmeligt: Ingen oplysninger vil være oplyst

Du kan ændre dine indstillinger her.

Fullrate rapporterer navne, adresser og mobilnumre til Oplysningen/118 og til De Gule Sider A/S. Hvis du ønsker at fremgå på andre oplysningstjenester, skal du selv henvende dig til dem.
 

x

Jeg vil gerne ændre mit Fullrate mobilabonnement

Hvordan skifter jeg abonnement?

Du kan vælge et andet mobilabonnement og skifte direkte via MIT FULLRATE.

  • Hvis du skifter til et dyrere abonnement, betaler du den nye månedspris for hele måneden, da du får den fulde pakke til rådighed med det samme.
  • Hvis du skifter til et billigere abonnement, vil skiftet gennemføres ved næste månedsskifte + 30 dage.
x

SIM-kortnummer

Sådan finder du dit SIM-kortnummer

Når du skifter til Fullrate, kan du vælge at flytte dit nuværende mobilnummer. Hvis du vil flytte dit nummer, skal du oplyse dit mobilnummer og dit SIM-kortnummer. SIM-kortnummeret består af 11 til 20 cifre.

SIM-kortnummeret står på SIM-kortet, der sidder i din mobiltelefon. Tag det ud og find nummeret på modsatte side af de små kontaktflader på kortet.


Find dit SIM-kortnummer på din mobil
Du kan også finde SIM-kortnummeret i selve mobiltelefonen på de fleste mobiler. Se her hvordan du gør:

iPhone:
Tryk på Indstillinger → Generelt  Om. Scroll ned indtil du finder "ICCID" - dette er dit SIM-kortnummer.

Android:
På Android smartphones kan du ikke finde SIM-kortnummeret direkte i mobilen. I stedet kan du bruge en gratis app til at finde det. Du kan hente appen SIM reader i Google Play.

Windows Phone (7,5 og nyere)
På startskræmen  Tryk på Pil til højre  Indstillinger  Om  Mere info. SIM-kortnummeret finder du ud for "SIM ID".

Tjek hos dit nuværende selskab:
I mange tilfælde vil du også kunne finde SIM-kortnummeret på selvbetjeningssiden hos dit nuværende mobilselskab eller få det oplyst, hvis du ringer til deres kundeservice.

Når du har fundet dit SIM-kortnummer, kan du give det til os på tre måder:

  1. 1. Send en SMS til 1919 med teksten "KS" efterfulgt af mobilnummer og SIM-kortnummer.

2. Log ind på MIT FULLRATE - din selvbetjeningsside. Her kan du indtaste SIM-kortnummeret på forsiden.

3. Ring til Kundeservice på 32 15 45 00 mandag til fredag mellem 09.00 - 16.00.
   
x

Sms'er i udlandet

Hvordan er reglerne for opdeling af lange SMS'er fra udlandet?

Når du er i udlandet og sender SMS'er til Danmark, eller når du sender SMS'er fra Danmark til udlandet, betaler du for at sende dem. Det er derfor en god idé at være opmærksom på, hvordan en SMS er defineret.
 

Hovedreglen er:
En SMS kan være op til 160 tegn lang, hvis den bliver skrevet med dansk alfabet og med almindelige bogstaver. Hvis en besked bliver mere end 160 tegn lang, bliver beskeden delt i to, og 7 tegn fra hver besked bliver reserveret til at binde beskederne sammen.

Længden på SMS'en har betydning for prisen. Du betaler pr. SMS og ikke pr. besked. I skemaet herunder kan du se, hvor mange enkelte SMS'er din besked bliver delt op i, når den når en given længde:

Maksimalt antal tegn: Antal SMS'er:
160 1
306 2
459 3
612 4
765 5


Emojis - den vigtige undtagelse
Specialtegn, som fx emojis, kan fylde noget mere end ét tegn. Hvis du bruger standard-smileys, er det ikke et stort problem; en almindelig glad smiley :-) fylder fx 3 tegn.


Hvis du har hentet særlige emojis, kan de fylde meget mere
En enkelt emoji kan, i nogle tilfælde, fylde mere end én sms. Vi kan ikke sige noget generelt om, hvor meget emojierne fylder, da det afhænger helt af, hvor de er hentet. Beskeden vil som hovedregel blive lavet om til en MMS, hvis du bruger emojis, men hvis to iPhones sender emojis til hinanden, kan de blive konverteret til (mange) tegn i SMS'er.

x

 

x

Probemer med kald, sms eller data?

Hvis du har problemer med at ringe, sende SMS'er eller bruge data på din mobil, så kan du mange gange løse problemet selv ved blot at genstarte mobilen. Husk, at du skal bruge din PIN-kode til SIM-kortet, når du starter mobilen op igen.

Hvis det ikke hjælper at genstarte mobilen, så kan du med fordel prøve SIM-kortet i en anden mobil, for at finde ud af om fejlen ligger på SIM-kortet, eller om det er din mobiltelefon, der er årsagen til fejlen. Virker SIM-kortet i en anden mobil, så er opsætningen forkert, eller også er din mobil gået i stykker. Du kan finde aktuelle opsætninger til din mobil her.

Virker SIM-kortet ikke i en anden mobil, så kan kortet være gået i stykker. I dette tilfælde bør du kontakte vores kundeservice på 32 15 45 00.