Fast telefoni

Fast telefoni

Guide til Fast telefoni

Her kan du hente en vejledning, der viser, hvordan du bruger de forskellige tjenester, der følger med Fast Telefoni.

Du kan hente en vejledning til Fast Telefoni.

x

Min Fastnet Telefoni virker ikke?

  • Kontrollér at din Fast telefoni er korrekt tilsluttet i 'Phone 1' på routeren. Har du 2 telefonnumre skal 'Phone 2' bruges til det andet telefonnummer.
  • Kontrollér at der ikke er koblet telefoner/faxmaskiner/telefonsvarer eller lign. i nogen af hustandens telefonstik. Det er kun routeren der må være koblet til et telefonstik.
  • Forsøg at nulstille routeren, se en vejledning ved at vælge din router her.
  • Har du en telefon af ældre dato, kan der være problemer med samspillet mellem denne og bredbåndstelefoni.
x

Spørgsmål og svar

Kræver Fullrate bredbånd, at jeg har en almindelig telefonforbindelse ved siden af?

Nej, du behøver ingen andre abonnementer. Du afregner abonnement og forbrug direkte med Fullrate.

x

Når jeg skifter til Fullrate, vil jeg så være uden internet og/eller telefoni i en periode?

Fullrate går som udgangspunkt ind og overtager din nuværende forbindelse. Du vil derfor ikke have nogen periode uden internet og/eller telefoni.

Der kan dog være få tilfælde, hvor vi ikke kan få en etableringsdato fra vores underleverandør, som matcher tidpunktet for, hvornår din nuværende udbyder nedtager din forbindelse.

Vi har derfor sammensat vores leveringsforløb således, at vi så vidt muligt koordinerer nedtagelsen af dit nuværende internet og/eller telefoni med etableringen af Fullrate Bredbånd.

x

Leveres Fullrate Bredbånd altid med indbygget telefoni?

Ja, der er tale om en samlet løsning, som ikke kan adskilles.

x

Kan man selv vælge et nyt telefonnummer?

Ja, når du bestiller kan du vælge blandt Fullrates egen nummerserie, hvor du også har mulighed for at vælge et Guldnummer, som er et nummer, der er nemt at huske.

x

Kan jeg få overført telefonnummeret fra min eksisterende fastnettelefon?

Ja, du kan overføre dit eksisterende telefonnummer til Fullrate, når du bestiller Fullrate Bredbånd. Du kan kun overføre ét nummer.

x

Overføres mit telefonnummer samtidig med oprettelsen af min bredbåndsforbindelse?

Vi gør vores bedste for, at nummerflytningen sker samtidig med oprettelsen af bredbåndsforbindelsen. Der kan være en forskydning i tidspunktet for overførslen af nummeret, og være situationer hvor nummerflytningen kan være skyld i at oprettelsestiden bliver forlænget.

x

Hvordan fungerer Fullrate fast telefoni?

Telefonforbindelsen leveres som bredbåndstelefoni (telefoni via internetforbindelsen) og bygger på en bredbåndsforbindelse, der prioriterer taletrafikken før internettrafikken. Det er således en kvalitetssikret taleforbindelse. Det betyder, at der er afsat en dedikeret del af bredbåndsforbindelsen til at håndtere telefonien, og at samtalerne derfor er kvalitetssikrede. Du behøver ikke nogen særlig type telefon, men skal bare bruge din almindelige fastnet-telefon.

x

Virker min telefonforbindelse, hvis jeg er på internettet på samme tid?

Ja, telefonen virker uafhængigt af din internetforbindelse. Computeren behøver derfor ikke at være tændt, for at du kan bruge telefonen, dog skal routeren altid være tændt.

x

Hvordan bruger jeg telefonforbindelsen?

Dine telefoner (dog ikke ISDN-telefoner) skal bare tilsluttes routeren. De fungerer uafhængigt af din pc på samme måde som tidligere og med samme talekvalitet. Fullrate bredbåndstelefoni fungerer som et almindeligt kvalitetssikret telefonabonnement. Forskellen er, at samtalerne går gennem bredbåndsforbindelsen.

x

Skal der være et traditionelt fastnetabonnement på etableringsadressen for at oprette Fullrate Bredbånd?

Nej, Fullrate Bredbånd kræver ingen bindinger til andre teleydelser. Forbindelsen etableres på en eksisterende eller en selvstændig kobberforbindelse fra centralen til dit hjem.

x

Skal jeg selv afmelde abonnement på min gamle telefoni- eller bredbåndsudbyder?

Fullrate overtager din nuværende forbindelse, hvis det er muligt. Hvis du derfor har en bredbåndsforbindelse og/eller en telefonlinje, vil vi sende de nødvendige fuldmagter for at overtage dem. Du skal ikke selv opsige din bredbåndsforbindelse eller telefonlinje.

Du skal være opmærksom på, at vi kun opsiger din nuværende løsning, hvis det er muligt for os at overtage din forbindelse fra centralen til din bopæl. Hvis du derfor har internet gennem kabel-tv, boligforening, fiber, trådløst internet eller lignende, skal du selv opsige din forbindelse.

x

Der er ikke klartone i telefonen

Tjek tilslutningen af telefonen. Hvis du ikke har bestilt ekstra nummer, er det kun phone1, der virker til telefoni. Prøv med en anden telefon. Genstart udstyret og/eller reset, men vær opmærksom på, at der kan gå nogle minutter, inden udstyret er færdig med at genstarte og klar til brug.

Når du trykker på reset-knappen, skal du holde knappen inde, indtil alle lamperne blinker én gang. Det kan tage op til 5 minutter for udstyret at starte op igen, da det automatisk skal konfigure sig selv igen.

x

Kan jeg tilslutte flere telefoner til min forbindelse samtidig?

Routeren leveres med to indbyggede telefonporte (Phone 1 og Phone 2). Hvis der kun bestilles én telefonlinje - det vil sige ét telefonnummer, skal telefonen sluttes til den første telefonport (Phone 1). Ønsker du at koble flere telefoner med samme telefonnummer til routeren, kan du købe en telefonsplitter (fordeler) hos Fullrate. En telefonsplitter deler telefonsignalet ud på op til fem udgange, så du har mulighed for at koble fem telefoner til routeren samtidig. 

x

Hvordan fungerer viderestilling, og hvad koster det?

Hos Fullrate har du mulighed for at viderestille din telefon til enten et andet dansk fastnetnummer eller mobilnummer. Ved viderestilling bliver de opkald, du modtager, automatisk stillet videre til et ønsket nummer.
På "Mit Fullrate" kan du selv oprette og ændre din viderestilling, når du har lyst.

Prisen for at viderestille opkald afhænger af, hvilket nummer du viderestiller til. Prisen for at viderestille til et fastnetnummer er den samme, som du normalt betaler hos Fullrate for at ringe til et fastnetnummer. Det samme princip gælder for viderestilling til et mobilnummer. Her skal du bare være opmærksom på, at du betaler samme takst, som når du ringer til et mobilnummer.

x

Virker TDC's Duet løsning på Fullrates bredbåndsløsning?

Nej, Fullrates løsning understøtter ikke sådan nogle koncepter fra andre udbydere.

x

Hvad koster det at ringe til udlandet?

Du kan se priserne på vores prisliste. Hvis du er eksisterende kunde, kan du se den aktuelle takst her.

x

Hvor mange telefonlinjer kan jeg få?

Fullrate tilbyder én telefonlinje som standard og mulighed for at tilkøbe en ekstra telefonlinje (med numre) på den enkelte bredbåndsforbindelse.

x

Kan man benytte forvalgskoder (præfix) på Fullrates telefoniløsning?

Nej, det understøtter vi ikke.

x

Hvilke oplysninger om mit telefonnummer bliver offentligt tilgængelige?

Du bestemmer selv, hvordan du ønsker at fremstå, når du bestiller dit Fullrate Bredbånd. Du har følgende valg:
Normalt: Dit navn, telefonnummer og adresse vil være oplyst
Udeladt telefonnummer: Dit navn og adresse vil være oplyst
Udeladt adresse: Dit navn og telefonnummer vil være oplyst
Hemmeligt: Ingen oplysninger vil være oplyst

Du kan ændre dine indstillinger her.

Fullrate rapporterer navne, adresser og telefonnumre til Oplysningen/118 og til De Gule Sider A/S. Hvis du ønsker at fremgå på andre oplysningstjenester, skal du selv henvende dig til dem.

x

Kan jeg bestille et ekstra telefonstik?

Fullrate kan desværre ikke tilbyde ekstra kabling eller opsætning af nye stik. Du skal i stedet kontakte en autoriseret elektriker. Det vil derfor være en aftale mellem dig og den autoriserede elektriker, og afregningen foregår uden om Fullrate.

x

Kan jeg anvende mine eksisterende stik på min bopæl?

Din telefon tilsluttes direkte i routeren. Derfor kan du bagefter ikke benytte de eksisterende telefonstik i dit hjem.

Hvis du gerne vil bruge flere af dine eksisterende telefonstik, skal du kontakte en autoriseret elektriker. Den autoriserede elektriker kan ændre installationen i dit stik, og gøre det muligt for dig at anvende stikkene i væggen på din bopæl.

Prisen er typisk 695 kr., men der kan være tilfælde, hvor det vil være nødvendigt at trække nye kabler, som kan betyde, at prisen ændrer sig.

Denne ydelse leveres ikke af Fullrate. Det er altså en aftale mellem dig og den autoriserede elektriker, og afregningen foregår derfor uden om Fullrate.

x

Kan man knytte sit alarmanlæg til sin telefonforbindelse hos Fullrate?

Du har ikke mulighed for at benytte præfiks-telefoni eller alarmsignaleringskanaler sammen med bredbåndsydelsen. Du skal kontakte din alarmudbyder, som vil kunne hjælpe dig.

x

Kan jeg benytte min dankortterminal hos Fullrate?

Hvis din dankortterminal benytter en telefonlinje til at koble op til PBS, vil den ikke fungere hos Fullrate. Hvis dankortterminalen derimod benytter en internetforbindelse (LAN) til opkobling, vil det virke hos Fullrate. Hvis du er i tvivl, anbefaler vi, du tager kontakt til leverandøren/udbyderen af din dankortterminal.

x

Er der telefoner, jeg ikke kan bruge eller skal være opmærksom på?

Fullrates telefoniløsning følger alle de danske standarder. Du kan derfor uden videre anvende de traditionelle fastnettelefoner, dog ikke drejeskivetelefoner. Der findes dog nogle fastnettelefoner på det danske marked, som ikke overholder standarderne. Det betyder, at telefonerne kan have problemer med at fungere korrekt.

Nedenunder har vi listet de modeller, som vi har gennemtestet, og som vi ikke har oplevet problemer med:

  • Doro NeoBio 20
  • Doro NeoBio 40
  • DORO TH50
  • DORO TH55R
  • Doro telefonsvarer
  • Philips VOIP4331S
  • SIEMENS Gigaset C450
  • SIEMENS Gigaset A160
x