Foto: RFRSH

Esportsmanagement: Esport bag kulisserne [esport]

Af Fullrate

Der er mange tandhjul, der drejer rundt hos en esportsvirksomhed. Management tager sig af både det sportslige og kommercielle og sørger for, at esportsholdene kan leve og levere under de absolut bedste forhold.

I denne artikel stiller vi skarpt på esportsmanagement, og tager et kig bag kulisserne hos RFRSH Entertainment, en esportsvirksomhed og mediehus, der udover at eje og drive turneringen BLAST Pro Series, også har to af verdens bedste Counter-Strike-hold; Astralis og Heroic.

 

Esport har efterhånden eksisteret i mange år, men det er først de seneste år, at det virkelig har opnået anerkendelse udenfor esportens egen verden af spillere og interessenter. Nu er esport ikke bare på lige fod med, men ligefrem overgår, mange traditionelle sportsgrene og anden kompetitiv underholdning, når det kommer til både seertal, mediedækning og aktiv deltagelse.

I takt med populariteten er steget, er kravene til management ligeledes vokset. En esportsvirksomhed som RFRSH sørger for, at rammerne er optimale, så holdene og spillerne kan fokusere på det, de er bedst til, nemlig at spille og blive bedre esportsatleter. RFRSH står for organisationen omkring holdene - de fysiske rammer, udvikling af træningsfaciliteter og metoder, alt kommercielt arbejde samt PR/mediehåndtering.

“Med udgangspunkt i spillerne og spillet og med respekt for kulturen er vores mission at levere de største oplevelser i esport - for fans, spillere og brands. Sammen arbejder vi for at opnå anerkendelse af esport og esportens udøvere, der bør respekteres på lige fod med al anden topsport og international konkurrenceunderholdning.”

Et ikke så lidt ambitiøst mål, men ikke desto mindre hvad man har sat sig for. Der skal holdes mange bolde i luften samtidigt, og det kræver en bredt funderet organisation samt en klar strategi for det sportslige og kommercielle arbejde, der ligger til grund for successen.


Organisationens opbygning

RFRSH Entertainment består af en række folk med tung erfaring inden for sport, underholdning og opbygning af virksomheder, men også af en række folk, der i årevis har været en del af esporten på alle niveauer.

CEO’en leder virksomheden, og træffer alle overordnede beslutninger. Herudover sidder der folk, som arbejder med performance, marketing, salg, PR, kommunikation, branding, content og digitale medier. Det er mange enheder, der overordnet kan inddeles i to grupperinger; det sportslige og det kommercielle.
 

Det sportslige arbejde i esport

På den sportslige front er der helt klare retningslinjer, der skal være med til at bevare og forbedre præstationen hos spillere og trænere. RFRSH performance optimization-modellen er grundstenen hertil. Den består af tre kerneelementer; det fysiske, det mentale og det tekniske.


Det fysiske arbejde i esport

For at sikre en optimal fysisk præstation har RFRSH Entertainment et tæt samarbejde med personer som Mikkel Hjuler og Erling Andersen. Mikkel Hjuler er fysioterapeut og fysisk træner for blandt andet kvindelandsholdet i håndbold. Hans arbejde involverer alt fra kostprogrammer til træning og tests af spillerne.

Erling Andersen udfører moderne trænings- og behandlingssystemer og behandler spillerne. Han har arbejdet med flere af de største danske professionelle atleter. Sammen sørger de for, at spillerne er i god fysisk form, skadefri og fit til at rejse og spille så meget, som de gør.


Det mentale arbejde i esport

Mentalt stærke spillere præsterer bedre og holder længere. I den forbindelse arbejdes der både med sportspsykologi, mental træning og den mere generelle præstation. Kasper Hvidt er sportsdirektør og overordnet ansvarlig for hold og spillere. Hans ansvar er at sikre de bedste forudsætninger for den optimale præstation.

- “Min vigtigste opgave er at sørge for, at spillerne kan arbejde under de mest optimale omstændigheder, så de kan præstere på højeste niveau. Det er professionelle folk, vi arbejder med her, og det er ekstremt vigtigt at huske på, når det kommer til de forhold, vi sørger for,”
forklarer Kasper Hvidt, der er tidligere målmand på håndboldlandsholdet.


Dette inkluderer blandt andet ansvaret for folk som Mia Stellberg og Lars Robl, som er sportspsykologer, der står for den mentale træning af spillerne. De hjælper spillerne med en række værktøjer, og klæder dem herigennem bedst muligt på til livet som professionelle esportsatleter.

Læs også vores interview med Lars Robl omkring det mentale arbejde i esport


Det tekniske arbejde i esport

Counter-Strike: Global Offensive er et teknisk udfordrende spil. Det kræver time efter time, hvor der øves alt fra strategi til headshots. Practice makes perfect.

Trænere som Danny ‘zonic’ Sørensen og Luis ‘peacemaker’ Tadeau arbejder med deres respektive hold, Astralis og Heroic, i denne forbindelse. Her sørger de for, at spillerne træner på den bedste og mest effektive vis, analyserer og kommer med konstante input til forbedringer for at holde spillerne så klare og dygtige som muligt. Ofte arbejder trænere tæt sammen med analytikere, der studerer både eget holds spil, men også modstanderes, så man på den måde er så velforberedt på konkurrenterne som muligt.


Det kommercielle arbejde i esport

For at et esportshold kan køre rundt, er man nødt til at arbejde med den kommercielt. Det indebærer aftaler med sponsorer og partnere, en række egne digitale medier, PR, kommunikation til eksterne medier, fan-events, salg af merchandise og meget andet. Partnerskaberne er med til at betale lønnen, ligesom den bidrager til branding af både hold og produkt.

- “Værdien af et sportshold kan firkantet sagt måles i antal øjne, der ser på dem. Det kræver en meget fokuseret strategisk indsats at nå dér til, hvor vi er med fx Astralis; også af spillerne. Vi sørger altid for at balancere det sportslige med det kommercielle, så vi ikke går på kompromis med nogen af delene,” siger Steen Laursen, direktør for kommunikation og branding hos RFRSH.

Han fortsætter:

- “Vi fokuserer på at arbejde så effektivt med spillerne som muligt, når det kommer til kommercielle aftaler og medier. Vi arbejder med content- og mediedage, så vi således kan systematisere produktleverancerne og medieoptræderne på bedst mulige vis og undgå at bruge spillernes tid unødigt. Det er en balance, for vi kan ikke skabe de bedst mulige forhold for spillerne uden deres bidrag til partnerarbejde og content. Kunsten er at benytte spillerne mest muligt udadtil, mens de indadtil bruger energien på at forbedre sig selv og vinde kampe." 

Få hurtigt og stabilt bredbånd hos fullrate

Hos Fullrate får du bredbånd til nogle af Danmarks laveste priser. Vi tilbyder både DSL og COAX med forskellige hastigheder. Se her, hvad vi kan tilbyde dig.

Du kan også tjekke din internethastighed med Fullrates hastighedstest her.


 
 
 
 
 

Læs også:

Danmark, en miniputnation globalt, men en stormagt i Counter-Strike

Danmark, en miniputnation globalt, men en stormagt i Counter-Strike


Hvordan ser en uge, i en professionel esports-udøvers liv, ud?

Hvordan ser en uge, i en professionel esports-udøvers liv, ud?