5 gode råd til at beskytte din mobil

Desværre bliver fusk, svindel og tyveri af både smartphones og personlige oplysninger mere og mere udbredt. Herunder finder du nogle råd, så du kan være bedre forberedt.

Kimie Olsen | Redaktionen
Af Kimie Olsen | Redaktionen

1. Adgangskode

Der er stadig mange, der ikke bruger adgangskode på deres smartphone fordi de synes det er besværligt og en tidsrøver. Men husk, en adgangskode er med til at beskytte din private data i tilfælde af tyveri.

Der findes forskellige måder at låse mobilen op på. Du kan indtaste en adgangskode med bogstaver eller på Android smartphones, kan du vælge et mønster, du tegner på skærmen. De fleste mobiler kommer efterhånden også med fingeraftrykssensor, som gør det nemmere og hurtigere at låse mobilen op end nogensinde før. Fingeraftrykssensorer bliver hele tiden hurtigere og mere intelligente, og du kan i dag låse din mobil op på under et sekund. Man begynder også at høre om iris-scanning, altså hvor mobilen belyser øjnene og identificerer de unikke mønstre, der er i øjet og bruger dette som en personlig og unik adgangskode.

Du slår adgangskoder til inde under Indstillinger på din mobil.

2. Opkald fra udlandet

Tag ikke din mobil, hvis ukendte numre fra udlandet ringer til din mobil - altså numre med andre landekoder end +45. Det kan være lyssky virksomheder fra udlandet, som forsøger at ”sælge” dig produkter for at få fat i dine kreditkortoplysninger eller CPR. nr.

Skulle du alligevel komme til at besvare opkaldet, så sig nej tak og læg på hurtigt. Tjek evt. nummeret på Google.

3.  Phishing

Phishing er et fænomen, der er mest kendt fra e-mails. Men det findes også som SMS!

Phishing SMS’er kan ofte kendes på, at de er grammatisk ukorrekte og for eksempel lover, at du kan modtage penge imod du sender dine kontooplysninger. Send derfor aldrig dine adgangskoder, konto- eller CPR-nummer mv. via SMS, hvis du er det mindste i tvivl om hvem modtageren er. Dette gælder også via andre medier som fx Facebook.

4. Fremmed netværk

Log aldrig på tvivlsomme eller offentlige netværks, du ikke finder troværdige. Her kan hackere forsøge at få adgang til din smartphone og få adgang til personlige oplysninger. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt et gratis netværk er troværdigt, kan man altid kontakte stedet, der udbyder det.

5. Apps, der kan finde din mobil

Skulle uheldet være ude, og du går hen og får stjålet din mobil, så findes der nogle apps, der kan beskytte, finde og spærre din mobil.

Til Android smartphones findes der Android Enhedsadministrator. Med denne slået til kan du se, hvor din mobil befinder sig, ringe til eller låse den, slette alt på den eller føje et telefonnummer til låseskærmen via fjernadgang.

Sådan benytter du Android Enhedsadministrator: 

  • Sørg for, at placeringsadgang er slået til​ 
  • Sørg for, at din mobil er knyttet til din Google-konto
  • Find Google Indstillinger under enten en separat app, der hedder Google Indstillinger eller i hovedappen Indstillinger > Google
  • Tryk på Sikkerhed
  • Under Android Enhedsadministrator slå Find denne enhed fra ekstern placering og Tillad ekstern låsning og rydning til
  • Kontrollér, at det fungerer korrekt ved at logge ind på din Google-konto på android.com/devicemanager, og se om din enhed vises her.
iPhones kan du slå Find min iPhone til. Med denne funktion slået til, kan du fjernlåse din iPhone, få vist en brugerdefineret besked med dit telefonnummer på låseskærmen og holde øje med enhedens placering. Du kan også fjernslette data på enheden.

Sådan slår du Find min iPhone til: 
  • Tryk på Indstillinger > iCloud
  • Find menupunktet Find min iPhone i bunden
  • Slå Find min iPhone og Send sidste lokalitet til
  • Log på icloud.com/find på en computer, eller brug appen Find min iPhone på en anden iPhone, iPad eller iPod touch for at se din iPhone

 
 
 
 
 

Læs også:


26 tips til din iPhone [TIP]

26 tips til din iPhone [TIP]

6 nyttige apps til din rejse [TIP]

6 nyttige apps til din rejse [TIP]

Send
*Skal udfyldes

NB: Hvis du har spørgsmål til dit nuværende Fullrate produkt
skal du kontakte kundeservice.

Tak for din opmærksomhed. Vi ringer indenfor 24 timer - eller først kommende arbejdsdag.

Vi glæder os til at finde den bedste løsning til dig.

Luk

Har du brug for hjælp?

Ring mig op